maanantai 5. heinäkuuta 2010

Jokijärvi, Taivalkoski, Oulu, Turkansaaren ulkomuseo ja Hailuoto 28.–29.6.2010

Maanantai 28.6.

Matkamme suuntautui viileänä maanantaiaamuna kohti Pohjois-Suomea. Reittimme kulki Suomussalmen kautta ja matkan varrella näimme vaikuttavan Reijo Kelan taideteoksen Hiljainen Kansa. Jatkoimme matkaa Jokijärvelle, jossa tutustuimme oppaan johdolla kirjailijaprofessori Kalle Päätalon lapsuudenkotiin Kallioniemeen. Monet sanoivatkin paikan olevan juuri samanlainen, kuin Päätalo on teoksissaan kuvaillut. Ainoastaan järvi oli todellisuudessa hivenen lähempänä.

Kallioniemestä jatkoimme Taivalkoskelle, jossa pidimme lounastauon. Syötyämme vatsat täyteen menimme Jalavan Kauppaan, mikä on perustettu jo vuonna 1883 ja toimii edelleen entisessä kiinteistössään. Tunnelma olikin juuri sen aikainen ja talon pienet pirtit olivat täynnä myytäviä vaatteita, laukkuja, hattuja, kenkiä ja monenlaista muuta. Taivalkoskelta matka jatkui Pudasjärven kautta Ouluun, jossa majoituimme keskustassa sijaitsevaan Scandic Ouluun.

Tiistai 29.6.

Runsaan hotelliaamiaisen jälkeen lähdimme Turkansaaren ulkomuseoon. Sää oli mitä mainioin auringon paistaessa pilvettömältä taivaalta lämpimästi. Turkansaaressa ryhmämme kiersi aluetta paikallisen oppaan johdolla. Alue oli kaunista maalaiskulttuurimaisemaa useine vanhoine rakennuksineen ja vuonna 1694 rakennettu kirkko historiallinen kirkko upea nähtävyys Oulujoen varrella. Ulkomuseossa Siikasaaressa paloi käyntimme aikana myös tervahauta.

Hyttyset perästä karisteltuamme jatkoimme matkaa Oulunsalon rantaan, josta lähdimme lautalla Hailuotoon. Paikallisen oppaan johdolla kiersimme Perämeren suurimman saaren mielenkiintoisimmat nähtävyydet kattavan ja monipuolisen selostuksen johdolla. Vierailimme emutarhalla, josta osalle tarttui mukaan myös emuöljyä, joka tarhan pitäjän mukaan parantaa lähes kaikki vaivat.

Kävimme tutustumassa Hailuodon kirkkoon ja ajaessamme saaren halki opas esitteli matkan varrella olevat useat pihapiirit ja upeat rakennukset ja puutarhat.

Kävimme Marjaniemessä vielä matkamuisto-ostoksilla ja saaresta takaisin maihin lähtevään lauttaan ehtiäksemme joimme kahvit ja söimme maukkaat munkit linja-autossa lauttamatkan aikana. Homma toimi ja niillä eväin pärjäsimme pitkälle seuraavalle taukopaikalle Pulkkilaan. Tauon jälkeen suuntasimmekin jo kotipaikkakunnille. Nähtävää oli paljon pienessä ajassa, mutta paikallisten oppaiden avustuksella matka oli antoisa ja avartava. Maanantaipäivän koleampi sää vaihtui tiistaina lämpimään ja aurinkoiseen kesäsäähän ja mielestäni Hailuodon kauniit pihapiirit rakennuksineen ja puhdas luonto olivat erityisen upeaa nähtävää.