sunnuntai 28. elokuuta 2011

Saaristomeren kierros 20.–22.7.2011

Lähes täyden auton joukolla lähdimme heinäkuisena keskiviikkoaamuna kohti Suomen Turkua. Matkustajia nousi bussimme kyytiin aina Jyväskylästä asti ja lounastauon pidimme Lempäälän seudulla Teboil Pirkanhovissa. Matka taittui käden käänteessä leppoisassa tunnelmassa, eivätkä sateetkaan pilanneet reissufiilistä. Turkuun saavuimme iltapäivällä ja ajoimme ensin kaupunkikierroksen, jonka varrella näimme muun muassa Turun linnan, Suomen Joutsenen, Aurajoen jokivartta sekä Turun tuomiokirkon, jossa kävimme myös sisällä. Tämän jälkeen ajoimme Sokos Hotel Seurahuoneelle, jossa majoituimme matkamme ajan. Loppupäivä oli tarkoitettu jokaisen omille suunnitelmille Turussa, jossa sää oli aurinkoinen ja kaupungilla oli vilinää iltaan saakka.

Torstaiaamuna lähdimme aamiaisen jälkeen kohti koko matkan päätarkoitusta, Saariston Rengastielle. Otimme oppaan kyytiin ja kävimme ensimmäiseksi Tammiluodon viinitilalla, jossa sai tehdä myös ostoksia tilapuodista. Omenaviljelmien keskeltä jatkoimme Paraisille Suomen suurimmalle kalkkikaivokselle.

Kalkkikiveä sai ottaa muistoksi niin paljon kuin laukku kantaa.

Pysähdyimme ihastelemaan kaivoksen valtavaa avolouhosta näköalapaikalta. Ukkosen noustessa mantereen puolelle pakenimme sateita saaristoon ja siirryimme reitin ensimmäisellä lossilla Nauvoon, jossa kävimme keskiaikaisessa Pyhän Olavin harmaakivikirkossa ja kiertelimme rannan tunnelmallisissa käsityöpuodeissa, joista löytyi myös useita design-tuotteita. Söimme Nauvon satamassa maukkaan lounaan Hotel Strandbolla.

Pyhän Olavin kirkko Nauvossa.

Leipomokäynnin jälkeen automme täyttyi tuoreen saaristolaisleivän tuoksusta.
 Jatkoimme matkaa kohti Pärnäsiä, josta siirryimme lossilla Korppoon puolelle, jossa kävimme tutustumassa kirkkoon. Korppoon kirkko on siinä mielessä ainutlaatuinen, että sieltä löytyy Suomen ainoa säilynyt kuorilehteri. Korppoosta siirrymme lautalla Houtskariin. Saavuttuamme Kittuisten satamaan ajoimme Houtskariin Saaristomuseolle. Kotiseutumuseolla tutustuimme museo-oppaan saattelemana saaristolaiselämään, kuten veneilyyn ja kalastukseen. Esillä oli muun muassa useita vanhoja eri tarkoitukseen valmistettuja puuveneitä.

Korppoon kirkko.

Saaristomuseo Houtskarissa.

Sää jatkui pilvisenä ja muutamia pisaroita tippui taivaalta, mutta emme antaneet sen pilata matkatunnelmaa, vaan jatkoimme kohti Houtskarin pohjoisosaan kahden lossiyhteyden avustuksella ja matkalla saimme ihastella aitoja saaristolaiskyliä punaisine venevajoineen ja vertailla niiden juhannussalkoja.

Mossalaan saavuttua odottelimme satamassa hetken Iniön yhteysalus Antonia. Lauttamatka oli Rengastien pisin ja kesti vajaan tunnin. Matkalla rentouduimme kauniin saaristomaiseman ympäröimänä ja lukuisia merimetsoparveja ei voinut olla huomaamatta. Lautan reitti kulki ajoittain myös väylää, jossa suuretkin risteilyalukset kulkevat.

Iniöön saavuimme viiden aikoihin iltapäivällä ja matkamme jatkui saarelta saarelle siltojen sekä yhden lossin avulla. Matkan varrella näimme saaristolle tyypillistä kasvillisuutta, kuten pähkinäpensaita. Kustavin puolelle jatkamme yhteysalus Auroralla ja Heponiemen satamaan matka kestää puoli tuntia. Jatkamme bussilla Kustavin savipajalle, jonka käsityöläiskylästä oli mahdollisuus ostaa monenlaisia viemisiä kotiin. Joimme taukopaikalla myös kahvit herkullisen vastaleivotun munkin kera. Savipajalta lähdimme takaisin hotellille ja ylitimme matkalla Kaitaisten sillan, jolta avautui upeat näköalat. Ennen Turkuun saapumista oppaamme viihdytti matkalaisia muun muassa kertomalla ajankohtaisiakin hauskoja juttuja paikallisen murteen säväyttämänä. Illalla jäi vielä aikaa käydä kaupungilla esimerkiksi syömässä ja viettämässä iltaa Aurajoen varrella.

Perjantaiaamu valkeni aurinkoisena ja lämpimänä ja aamiaisen jälkeen oli vielä aikaa käydä tutustumassa Turun torielämään. Ennen puoltapäivää pakkasimme tavarat autoon ja lähdimme hotellilta Naantaliin. Kerrassaan aurinkoisessa Naantalissa oli aikaa kierrellä tunnelmallisessa Vanhassa kaupungissa ja istuskella vierasvenesataman kahviloiden terasseilla.

Naantalin keskustasta jatkoimme vielä Kultarantaan, jossa tutustuimme oppaan johdolla Presidentin kesäasunnon Kultarannan puutarhaan. Upeat ja värikkäät kukkaistutukset olivat kauniita ja laaja alue erinomaisen hyvin hoidettua. Rannalta oli loisteliaat näkymät Naantalin keskustaan ja jopa Muumitalon katto näkyi Kultarannasta käsin.

Kultarannasta lähdimme kotimatkalle ja pidimme ruokatauon Humppilan Lasitornissa, jossa oli samalla mahdollisuus tehdä viimeisiä ostoksia kotiin. Paluumatka sujui joutuisasti ja kotipaikkakunnille saavuimme illalla.