perjantai 13. elokuuta 2010

Saaristomeren kierros 21.-23.7.2010

Pienten käynnistymisvaikeuksien jälkeen pääsimme keskiviikkoaamuna matkaan kohti Suomen Turkua. Perillä olimme jo iltapäivällä, joten illalla jäi mukavasti aikaa nautiskella kauniista kesäillasta Turussa. Muun muassa Aurajoen varrella lilluvat idylliset jokilaivat houkuttelivat monia meidän ryhmäläisiä nautiskelemaan lämpimästä illasta.

Seuraavana aamuna lähdimme aikaisin paikallisen oppaan johdolla kiertämään Saariston rengastietä. Aloitimme kierroksen Kustavista, josta edellisviikolla kolhuja saanut yhteysalus m/s Aurora siivitti meidät turvallisesti Iniöön. Sieltä matka jatkui maisemia ihaillen ja saaristolaisoppaan mielenkiintoisia tarinoita kuunnellen kohti Houtskaria. Mossalaan rantauduttuamme ajoimme pätkän Suomen kapeinta virallista maantietä, ja kieltämättä kapealta se tuntuikin. Välillä ihan kauhistutti, kun vastaan sattui tulemaan toinen isompi auto.. mutta kolhuitta kuitenkin selvittiin!

Houtskarissa pysähdyimme kirkonkylän saaristomuseossa, jossa havainnollistettiin entisaikojen elämää esittelemällä veneitä ja muita merenkulkuun liittyvää esineistöä.

Myös Houtskarin kansallispuku oli nähtävissä yhdessä kotiseutumuseon rakennuksista.

Kellon lähestyessä kahta olikin jo sopiva aika lounaalle, jonka nautimme Houtskarin Näsbyssä kelluvassa ravintola Emmassa.

Ruokailun jälkeen matka jatkui edelleen Korppoon puolelle, jossa pysähdyimme kirkonkylällä. Kirkko oli kaunis, ja tarttuipa torilta mukaan aitoa saaristolaislimppuakin!

Korppoosta jatkoimme Nauvoon, jossa Majatalo Martassa nautittujen kahvien jälkeen jäi hyvin aikaa kierrellä Nauvon vierasvenesataman puodeissa.

Viimeisenä stoppina kierroksellamme oli Parainen. Siellä kävimme ihmettelemässä Paraisten kalkkikivilouhosta näköalatasanteelta ja teimme myös pienen kiertoajelun. Oppaamme Oona Johansson sattui olemaan Paraisilta, joten mikäs siinä kuunnellessa paikkakuntalaisen tarinoita kotikaupungistaan. Ylipäätänsä tällaisella kierroksella saaristossa asuvan oppaan tietämys on ehdotonta; näin päivän kierroksesta saa irti paljon enemmän paikallisen monipuolisia tarinoita kuuntelemalla kuin että itse vain ajaisi autolla saaren saarelta läpi. Toki saariston tarkempi tutkiminen vaatisi omatoimisen, monipäiväisen kiertämisen omalla autolla, pyörällä tai vaikkapa veneellä, mutta mielestäni tällainen päivän kierros paikallisoppaan johdolla antaa erinomaisen ja kattavan kuvan Turun saaristosta. Kilometrejä päivälle kertyi noin 250, siltoja ylitettiin yli kymmenen ja lossi- sekä lauttaylityksiäkin rengastiellä oli yhteensä yhdeksän. Tiivis mutta äärimmäisen mielenkiintoinen päivä takana!

Perjantaina ennen kotimatkalle lähtöä käväisimme Suomen kesäpääkaupungissa Naantalissa, jossa jäi vapaata aikaa kierrellä kirkon lisäksi myös vilkkaan vierasvenesataman läheisissä putiikeissa sekä kahviloissa. Puolenpäivän aikaan meille oli varattu opastettu kierros Kultarannassa, jossa tunnin aikana saimme ihastella mahtipontisen puutarhan loistoa sekä kuulla historiaa ja nykypäivän tarinoita Tasavallan presidentin kesäasunnosta.

- Hanne-Mari

1. Tosi onnistuneet kuvat ja kivasti kerrottu matkasta. Löytyi käyntikortti ja oli kiva lukea.
    Mukavaa nähdä tietoja kesän matkoista.

2. Hei Oona! Kiitoksia, ja kiitos vielä itsellesi mukavasta saaristokierroksesta. Hyvää talven alkua Paraisille ja nähdään taas kesän matkoilla!