maanantai 18. heinäkuuta 2011

Visbyn matka 13.-17.6.2011

Keskipäivän tienoilla, koleana maanantaipäivänä alkoi matkamme kohti Ruusujen kaupunkia, Visbytä. Reilun kolmenkymmenen hengen asiakaskunnan linja-auton kyytiin saatua suuntasimme odottavin tunnelmin kohti Turkua, josta matkustimme Viking Line Isabella -laivalla yön Itämerellä seilaten Tukholman satamaan.
Aamu Tukholmassa valkeni aurinkoisena ja lämpimänä nostattaen reissutunnelmaa entisestään. Laiva saapui satamaan jo varhain, joten aamupalan söimme matkan varrella Nynäshamniin, Quality Hotel Inn Haninge -hotellissa. Noin puolen tunnin ajomatkan jälkeen satamasta nälkä ehtikin tulla jo, joten tukeva aamiainen buffetpöydästä oli paikallaan. Täysin vatsoin jatkoimme matkaa Nynäshamnin satamaan, josta kuljimme Destination Gotlandin laivalla Gotlannin saarelle.

Destination Gotlandin laivat liikennöivät manner-Ruotsin ja Gotlannin saaren välillä.

Visbyhyn saavuttua majoituimme aivan sataman vieressä sijaitsevaan Hamnhotelliin ja pienen levähdyshetken jälkeen suuntasimme jo kaupunkikierrokselle. Oppaaksi saimme Tuusniemeltä kotoisin olevan ihastuttavan Siiri Lithbergin, joka on asunut Gotlannissa jo vuosikymmenten ajan. Häneltä saimme vankkaa tietoa Visbyn historiasta, rakennuksista ym. kierroksella nähdyistä vaikuttavista kohteista.

Visbyn kaupunkikierroksella kuljimme sekä jalan että bussilla.

Oppaamme Siiri Lithberg.

Kukkaloistoa Visbyn kasvitieteellisessa puutarhassa.

Gotlannin maakuntakukka, muratti, on peittänyt alleen lukuisten rakennusten seinämät Visbyssä.

Osa ruusuistakin oli ehtinyt kukkaan.

Kaupunkikierroksen päätteeksi ajoimme Högklintin näköalapaikalle kaupungin eteläpuolelle, josta avautui upeat maisemat joka suuntaan niin merelle että kaupunkiin. Högklintiltä palasimme hotellille, jonka jälkeen oli vapaata aikaa käydä omatoimisesti kaupungilla.

Högklintin näköalapaikalla maisemia ihastelemassa.

Ilta-aurinko oli kaunista katseltavaa Visbyn rannalta.

Keskiviikkona suuntasimme aamiaisen jälkeen Siiri Lithbergin opastamana Gotlannin pohjoisosan kiertoajelulle. Matkareittimme kulki Bron kautta Fårösundiin, josta siirryimme autolautalla Fårön saarelle. Maisemat vaihtuivat nopeasti uskomattoman karuiksi. Kivikkoiset rannat ja matala kasvusto sai matkalaiset ihmettelemään saaren maaperää ja ilmastoa. Fårön rannoilla näkyi myös suuria ja monenmuotoisia kalkkikivipaaseja, raukkeja, jotka ovat säilyneet meren aaltojen pitkäaikaiselta kulutukselta. Rannikolta jatkoimme Fårön kirkkoon, jonka vierelle on haudattu myös maailmankuulu elokuvaohjaaja Ingmar Bergman.

Raukit olivat erikoinen näky.

Fårön kirkko.

Fårön saarelta tultuamme takaisin pääsaarelle ajoimme teollisuudestaan ja louhoksistaan tunnetun Sliten kautta Romaan, jossa kävimme vielä vanhan luostarin raunioilla ja teimme matkamuisto-ostoksia. Visbyhyn palattuamme illalla oli vapaata aikaa illanviettoon kaupungilla.
Torstaiaamuna söimme varhaisen aamiaisen hotellilla, pakkasimme matkatavarat autoon ja jätimme Gotlannin taaksemme jälleen Destination Gotlandilla matkaten. Nynäshamnista jatkoimme suoraan Tukholmaan, jossa oli muutama tunti aikaa joko kierrellä kaupungin keskustassa tai mennä Djurgårdenin saarelle tutustumaan esimerkiksi Skansenin ulkoilmamuseoon.

Sergelin tori Tukholmassa ja linja-automme aivan sen kupeessa.

Tukholmassa siirryimme Värtanin satamaan ja Silja Serenade-laivalle, jolla matkustimme yön yli Helsinkiin. Aivan ongelmitta ei viimeinen laiva-matkanne kuitenkaan sujunut, sillä heti laiturista irrottua aluksella ilmoitettiin tulipalosta. Useat paloautot oli satamaan ehditty jo hälyttää, mutta laivahenkilökunta oli ripeän toimintansa ansiosta saanut palon hallintaansa jo ennen kuin ehdimme takaisin laituriin. Lähtö Tukholmasta viivästyi tapahtuneen johdosta useita tunteja, mutta mitään hätää ei laivan matkustajilla ollut. Helsinkiin saavuimme perjantaina iltapäivällä, josta palasimme takaisin kotipaikkakunnille.

Mustat pilvet nousivat laivan piipuista Tukholman satamassa.

Aurinkoinen Helsinki toivotti meidät tervetulleiksi takaisin koti-Suomeen.