keskiviikko 8. syyskuuta 2010

Kartanokierros 19.-20.7.2010

Ma 19.7.2010

Lähdimme aamulla varhain ajelemaan kohti Elimäkeä, jonne saavuttua kävimme aluksi ruokailemassa Alppiruusussa. Ruokailun jälkeen jaksoimmekin aloittaa tutustumisen päivän käyntikohteisiin. Tutustuimme aluksi Moision historialliseen taidekartanoon, jonka on suunnitellut Carl Ludvig Engel.

Tätä kaksikerroksista empirerakennusta ovat 400-vuotisen historian aikana isännöineet vahvat aatelissuvut. Opas kertoi eri aikakausien omistajista ja heidän elämistään. Taidenäyttelyssä oli tällä kertaa Johanna Oraksen teoksia esillä.

Elimäeltä suuntasimme Porvoon kautta Helsingin Herttoniemeen, jossa vierailimme Herttoniemen kartanossa. Tämän kartanon historia ulottuu jo 1500-luvulle.

Oppaan kertoessa kartanon historiaa tutustuimme aluksi kartanon sisätiloihin ja sen jälkeen Herttoniemen kartanon puutarhaan ja puistoon, jotka muodostavat puutarhataiteellisesti ainutlaatuisen kokonaisuuden.

Barokkihenkiseen muotopuutarhaan kuuluvat pitkät puukujat ja koristeistutukset. Ei mikään ihme, että niissä maisemissa on myös kuvattu esim. elokuvaa Kulkurin valssi. Vierailun jälkeen ajoimme Helsingin keskustaan ja majoituimme Sokos Hotel Presidenttiin.

Ti 20.7.2010

Runsaan aamiaisen jälkeen lähdimme Karjaalle Mustion Linnaan, johon tutustuimme Kerstin oppaan kertoessa elävästi Linnan historiasta.

Opas kertoi mielenkiintoisista henkilöistä, jotka liittyvät Mustion Linnaan. Linnassa nähtiin maalauksia, koristeltuja kaakeliuuneja, kustavilainen kalustus ja alkuperäiset parkettilattiat.

Kävimme myös kävelemässä suuressa puistossa, joka ympäröi puista päärakennusta. Puistossa on polkuja, huvimajoja, romanttisia siltoja ja patsaita. Puistossa on myös monia eksoottisia, Suomessa epätavallisia puita eri puolilta maailmaa.

Tämän mielenkiintoisen vierailun jälkeen jatkoimme matkaa Lohjalle Virkkalaan. Olimme vähän etuajassa mutta opas otti meidät mielellään vastaan. Opastetun kierroksen aikana tutustuimme edesmenneen valtioneuvos Johannes Virolaisen merkittävään elämäntyöhön valtakunnan politiikassa, karjalaisten parissa, merkittävänä kirjailijana ja maanviljelijänä Vironperällä yhdessä vaimonsa Kyllikki Virolaisen kanssa. Talossa on esillä Johanneksen lahjaesineistöä virallisilta valtiovierailuilta ja kotimaisilta puhujamatkoilta. Siellä oli upeita astiastoja, lasiesineitä, kunniakirjoja yms. Näytillä on myös Kyllikki Virolaisen juhlapukuja ja pukukoruja.

Kävelimme vielä puutarhan kautta bussin kyytiin. Ennen ruokailua piipahdimme Lohjan hautausmaalla katsomassa Johannes ja Kyllikki Virolaisen hautaa, ja joku ehti käydä pikaisesti Pyhän Laurin kirkossa. Ruokailun jälkeen lähdimme kotimatkalle ja kotipaikkakunnille saavuimme illalla.